Tuesday, October 8, 2013

Soalan Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41

Nama : Soalan Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41
Email : noreply@yahoo.com
Link : http://tinyurl.com/PegawaiMasyarakatt
Tajuk : Soalan Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41
Iklan : \"Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41

Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41 mengandungi 4 seksyen utama iaitu:
A. Pengetahuan Am Mengenai Malaysia dan Persekitaran

B. Daya Menyelesaikan Masalah

C. Esei Bahasa Malaysia

D. Esei Bahasa Inggeris
Untuk pengetahuan anda, setiap seksyen mempunyai tahap pernilaian yang berbeza untuk mengukur tahap pengetahuan para calon. Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41 adalah tidak semudah yang disangkakan oleh kebanyakan calon, anda perlu benar-benar bersedia untuk menjawab setiap seksyen berikut.

Di bawah sedikit tips terkini contoh soalan peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41 yang akan anda hadapi pada Jun 2013 nanti. Di harap contoh soalan di bawah dapat memberi sedikit panduan kepada para calon.
Seksyen A: Pengetahuan Am Mengenai Malaysia dan Persekitaran

Seksyen A, mengandungi 50 soalan dan masa yang diberikan ialah untuk menjawab semua soalan adalah 40 minit. Markah yang diperuntukkan dalam seksyen A ialah 30 markah. Tips: Anda perlu luangkan masa kurang dari 1 minit untuk menjawab setiap soalan berkenaan.

Seksyen A diwujudkan bertujuan untuk memastikan semua calon tahu tentang Malaysia dan peka terhadap perkembangan semasa di negara ini. Malah isu semasa lain juga turut ditanya ialah kerja sosial, integrasi nasional, keharmonian dan perpaduan negara, teknologi maklumat dan komunikasi, dasar-dasar awam dan pentadbiran negara serta lain-lain perkembangan semasa didalam dan luar negara.
Seksyen B: Daya menyelesaikan Masalah

Seksyen B, mengandungi 40 soalan dan masa yang diberikan untuk menjawab ialah 45 minit. Markah yang diperuntukkan ialah 30 markah. Antara kemahiran yang di uji ialah soalan matematik berkenaan kemahiran logik. Selain itu kemahiran mengeterjemah data matematik dan konsep-konsep yang ada dalam matematik juga akan diuji kepada calon calon.

Seksyen B merupakan bahagian yang agak mencabar bagi kebanyakan calon kerana ia menguji kemahiran anda menterjamah data yang diberikan.
Seksyen C: Esei Bahasa Melayu

Calon akan diberikan 3 topik dan hanya perlu menulis esei berkenaan 1 topik sahaja. Masa yang diberikan ialah 1 jam. Ia adalah untuk menguji kreativiti calon. Calon akan diberikan soalan esei tetentu, anda perlu menulis esei mengenai isu berkenaan. Tiada jumlah perkataan ditetapkan. Anda boleh menulis sepanjang mana yang anda suka. Pastikan ia menepati tajuk yang diberikan.

Contoh soalan Esei Bahasa Malaysia:
1. Gagasan 1Malaysia : Harapan baru rakyat Malaysia. Bincangkan.
2. Anda sebagai seorang Pegawai Pembangunan Masyarakat. Jelaskan peranan anda dalam membentuk kepimpinan kampung yang unggul.

Di atas antara contoh soalan Esei Bahasa Malaysia Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41 yang akan di tanya, anda perlu menjawab dan mengikut kehendak soalan.

==> http://tinyurl.com/PegawaiMasyarakatt


Seksyen D: Esei Bahasa Inggeris

Ia lebih kurang dengan seksyen C. Anda berikan 3 soalan dan perlu menjawab 1 soalan sahaja. Jumlah patah perkataan juga tidak ditetapkan.

Contoh Soalan Esei Bahasa Inggeris:
1. Children learn best by observing the behavior of adults and copying it. Discuss.
2. What dangers are there for a society which depends on computer screens rather than face-to-face contact for its main means of communication?

Di atas antara contoh soalan peperiksaan Esei Bahasa English Peperiksaan Pegawai Pembangunan Masyarakat S41 yang akan di tanya, anda perlu menjawab dan mengikut kehendak soalan.

==> http://tinyurl.com/PegawaiMasyarakatt


IP Address Pengiklan : 175.136.208.238